Bismillahirrahmanirrahim...
Alhamdulillah sudah hampir 4 tahun kami kat sini. bermacam-macam ragam dah kami jumpa...
terdetik nak tulis pasal entri ni bila semalam, dalam perjalanan balik rumah, waktu dalam tram[keretapi slow], ada seorang budak berumur dalam lingkungan 8 tahun, datang jaja tisu.
seperti lazimnya, si penjaja-penjaja ni 1st sekali mesti dorg distribute dulu brg2 jualan, then barulah dorg dtg balik kutip brg2 jualan. saper yg nk beli boleh bayar dan saper yg xnak boleh kasi balik brg2 tu. the same goes with this boy.
budak td tu kasi satu paket tisu. saper yg tak kesian tgk budak kecil dtg jual brg2 camni.
so kasi la segenih kat budak tersebut, bukan nak beli tisu tu. just rasa tergerak hati nk bagi.
tapi budak ni insist nak bagi tisu tu jugak.
budak ni xnak terima pemberian sajer2 cam tu je. dia mahu kerja untuk dapat rezeki tu. hasil titik peluhnya sendiri. bukan semata-mata duduk tepi jalan, tunggu rezeki datang bergolek depan mata, minta sedekah daripada org ramai. dia ada kudrat dan dia mahu berusaha. i like his spirit.
berbalik pada tajuk, sesaja nk cari differences btw kita dan mereka...
hmm, kat sini, tak kira tempat, jumpa tepi jalan, nak masuk bangunan mana-mana, masuk kedai farmasi, kedai makan, kedai jual pakaian, kedai runcit, even terserempak kat tangga dalam perjalanan to somewhere pun, dorang mesti bagi salam. tak usah cakap bila naik public transport. naik teksi, bas, van... mesti bagi salam.
apa lagi ye...alamak esk nak pegi holiday kat someplace, tapi belum siap pack. kena stop dulu..lupa...sesuka hati je duk layan blog...sambung lenkali..
oppss..