Thursday 28 July 2011

every child is special

Bismillahirrahmanirrahim...
letih. hari ni agak keletihan. projek membasmi cik li aka lipas giat dijalankan sejak pagi lagi, berlanjutan hinggalah ke petang. dan alhamdulillah akhirnya from 100% become 10% populasi cik li.

semalam layan satu movie. kawan tertinggal dia punya hardisk. so gunakan peluang belek2 hardisk dia. tajuk movie tu Taare Zameen Par.


ia mengisahkan seorang budak, ishaan, 8 tahun, menghidap dyslexia. disebabkan disorder ni dia selalu menimbulkan problem kepada kedua ibu bapanya. parentsnya ingat dia ni seorang yang nakal dan malas belajar. ishaan selalu gagal dalam peperiksaan. sehingga satu tahap parents dia decide nak hantar dia g boarding school.
kat boarding school tu la dia jumpa aamir khan, seorang guru ganti kat sekolah tu, yang berjaya mengubah hidup ishaan.


kalau dulu, kalau aamir khan yang berlakon sure rasa cam tak de feel nak tengok. tp sejak tengok 3idiots dan sekarang movie ni. dah semakin minat kat aamir khan. sejak kebelakangan ni, movie yg dia berlakon ada motif dan pengajaran yang nak dibawa. bukan macam sesetengah filem sekarang tak de motif pun. hbs tgk feel plain.

hmm kat atas ada mention dyslexia kan. apa itu dyslexia? dyslexia adalah satu learning disorder. seseorang tu susah nak kenal dan tafsir perkataan bertulis. ia bukanlah terencat akal. teringat masa belajar physio tajuk CNS dulu.

sedikit sebanyak review yang boleh dibuat hasil daripada tengok movie ni semalam,

1. kalau budak2 tak reti membaca, menulis etc. jangan paksa2 dorang. sebab kemungkinan dorang ada problem mcm ishaan dlm citer ni. so dalami isi hati budak2 dan cari any possible cause before take any action.

2. every child is special. so hargailah anak-anak sebab mereka adalah anugerah dan amanah daripada Allah.

3. sabar dan tabah bila berhadapan dengan kanak-kanak, terutama yang seperti ishaan. mereka tetap manusia biasa seperti kita tetapi see things in different view.

4. Albert Einstein, Leonardo da vinci etc. all of them ada problem masa kecil tapi dorang amazed the world with discoveries.
kita semua adalah special, samada kita sedar atau tidak. dan ada hidden potential inside us. ia bergantung pada diri kita sendiri, whether nak cuba bongkarkan ia atau benamkan ia dalam lautan kemalasan.
 
5. say u love them...kalau kita sayang kat seseorang, kita patut ucapkan padanya. bagitau kat dia kita sayang dan care.

all of all, patut tengok kot. hihi..

2 comments:

  1. ya.. kanak-kanak itu semua mempunyai keistimewaan yang tersendiri.. setipa orang itu unik.. macam best jer citer nih... :)

    ReplyDelete
  2. cm best je, nnt cbe download la...^^

    ReplyDelete